Trombolysutbildning idag!

Publicerat: 2012-10-18 Kl: 13:21:54 | I kategori: Min dag

Tjolahopp!
 
Här sitter jag och har lunch på jobbet. Åh vad jag älskar hösten med alla fina färger!! Ser ut över träden som skiftar i gult och rött.
Matlådan består av laxfile. Har ätit mig less på det sen en tid tillbaka, men börjar att längta efter det mer och mer.
I eftermiddag ska jag på Trombolysutbildning! En utbildning som utbildas internt för att bli "Stroke-sjuksköterska" på avdelningen.
Vet ju att majoriteten av er läsare inte arbetar i vården så jag ska försöka att förklara lite närmre...
När en patienten insjuknar i akut stroke (inte för att man kan få det på något annat sätt...men ni fattar, haha!) så efter att läkaren konstaterat att det är en hjärninfarkt efter CT undersökning, (en propp i hjärnan och ingen blödning) och att det ligger inom tidsramen (max 4-4,5 timme efter debut av symtomen) - så ges trombolysbehandling.
En slags akutbehandling för att lösa upp proppen kan man säga. (Rätta mig om jag har fel Emelie,haha!) Det finns risker med denna som kräver kunskap. Läget är ju kritiskt i sig och man kan snabbt försämras.
 
När arbetar som strokesyster, blir man även ledningsansvarig sjuksköterska på avdelningen. Typ den som bestämmer :)  Så det ska jag även utbildas inom. Det innebär ju en del man bör ha koll på! :)
Tycker det är roligt att lära sig nya saker - och neurologi är himla intressant tycker jag! Det trodde jag nog inte innan jag började läsa till sjuksköterska. Roligt när det kan ändras så!
 
Hoppas ni har det bra allesammans!
Kram!
 
 
Kommentarer
Postat av: agnetha

Skönt då kan man känna sig trygg.Så även på Spinningen.Kram Kram

Svar: Jajemen. Du kan slappna av :)
SysterMalin

2012-10-18 @ 19:44:59
Postat av: Emelie Ev

Helt korrekt! Behövs ingen rättning här inte :)

Svar: Haha, perfekt :)
SysterMalin

2012-10-22 @ 17:36:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback