Fyll på!

Publicerat: 2012-05-17 Kl: 10:20:00 | I kategori: Mat&Fika

Hallåja!
Fick inspiration efter Emelie frågade vad jag ansåg vara ett bra mål efter träning. Väljer att slå ihop frågan med mellanmål.
Det är en faktiskt en fråga som jag brukar få ganska ofta. Lika bra att visa med bilder och text :)
Jag har läst Näringslära 30 hp, samt är allmänt intresserad, detta innebär inte att jag säger mig ha rätt i frågan. Tycker att kost är högst individuellt och bör ses över till vilket behov man har (förhållande till ex. träning och kroppsstorlek).
Idag finns det en uppsjö av dieter, kosttillskott och "förbud". Jag förespråkar inget av det.
Mat/ mellanmål ska vara gott och ge det man behöver. dvs. återhämtning och energi.
Bättre att få i sig något än inget alls (därför tycker jag att t.ex. proteinpulver kan vara okej, även fast jag inte föredrar det).
Självklart bör målet ses till vilken typ av aktivitet man utfört (Naturligtvis kräver en promenad inte lika mycket som ett spinningpass eller intervallträning genom löpning). Ett pass på 60 eller mer, tycker jag att man ska få in ett mellanmål innan sin huvudmåltid.
Det jag brukar tänka på är att få en bra sammansättning av protein, kolhydrater och fett. Jag tänker likadant innan träning.
Exempel på MELLANMÅL eller något att äta direkt efter träning:
  • Naturella nötter, torkad frukt med ev. en frukt till ex. apelsin (bra att kombinera c-vitamin med järn- och fiberrika produkter).
  • Färsk frukt eller färskpressad juice (vid lättare träning eller innan ett lättare pass.)
  • Keso med frukt/bär, kanel och nötter
  • Yogurt med osötad musli eller hackade nötter och frön, toppa med kanel (Min favvis!)
  • Smoothie (yoghurt, kesella, bär)
  • Ägg (tränat hårt? Äggmacka, stående favorit hos mig!)
  • Fullkornsmacka med kalkon, skinka, avokado, makrill, ägg, jordnötssmör eller hummus och grönsaker, mjölk till
  • (Är jag iväg och tränar och det tar en stund innan man kommer hem, men behöver fylla på snabbt kan jag ta en Gainomax med en banan till)
Om du har "nära hem" till en riktig måltid så skulle jag bara ta en frukt eller nötter, för att sedan äta en bra sammansatt måltid efter det.
Målet efter gör att du återhämtar dig snabbare (dvs bättre muskeluppbyggnad för att kunna träna lika hårt vid nästa träningspass), minska risken för skador, mer energi, återuppbygga nedbrutna muskler, bättre resultat (kroppen tar som bekant vad den behöver, så för att återhämta sig tar den näring från muskler vid utebliven kost, bättre att tillföra något att äta, så den tar av fettet istället väl?).
Sen kan man duscha och annat fix för att sedan äta ett riktigt mål (som eventuellt kanske behöver justeras, du behöver eventuellt inte lika mycket om du ätit något direkt efter träningen).
Hoppas detta var något, funkar för mig i alla fall :)
Mellanmål innan träning är lag för mig och tränar inte alls lika bra utan det.
kram!
Kommentarer
Postat av: Emelie Ev

Oj, vilket svar! Perfekt!! :)

Tack snälla!

Kram

2012-05-17 @ 15:28:16
Postat av: SysterMalin

Ja det blev lite långt...och flummigt :)

har i allmänhet svårt att hålla mig kort :) bra, hoppas det varit till nån hjälp!

Trevlig helg!! kram

2012-05-17 @ 16:20:19
URL: http://systermalin.blogg.se/
Postat av: Daniel Vilhelmsson

Andra mellisar som kan va bra efter träning...

Keso, frukt o lite nötter

Grovt bröd, makrill, ost o grönt

Proteindrink, havre, banan, mjölk

Havregrynsgröt, äpple, mjölk

Kesella, blåbär/hallon

Keso, mandel, äpple, kanel

Kesella,  bär o rostade solrosfrön

Tärnat ägg, keso, kalkonskivor

Kesella, lingon, mjölk, banan, linfrö plus ett ägg

Bovetegröt med blåbär plus två ägg vid frukost

Osötad lättyoggi, kesella, bär, ex hasselnötter, banan



Trixet är att inte få i sig mer kcal än vad du bränt under passet.. En hel del överskattar sin förbränning.. Träffat en del som bränner 700-800kcal men äter lika mycket eller mer efter passet och har som mål att gå ner i vikt. Kraven skiljer sig lite om du ska prestera mer samma dag, dagen efter, eller någon dag framåt och vad du har för MÅL med träningen... Om det är varmt ute och jag ska springa långt och är osäker på mängden vatten jag behöver få i mig... Så brukar jag väga mig innan och efter och dricka mellanskillnaden. Bara några få % vätskeförlust gör snabbt 10% i effektförlust.. Bra skrivit Malin ;)

2012-05-17 @ 17:58:47
URL: http://pt.physis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback