Solros- och morotsfrallor av fullkorn

Publicerat: 2012-03-19 Kl: 21:59:00 | I kategori: Mat&Fika

Kul att så många vill ha mina recept. Jag gjorde ungefär så här i alla fall.

Dom blev så goda, lätt att äta för många :) Tur att just fullkorn och frön bär på väldigt många goda egenskaper som är bra för våran kropp. Speciellt för hjärta/kärl, mag och tamkanalen, förbygger sjukdomar (stroke & diabetes bland annat), samt alla vitaminer och mineraler som hela kroppen mår bra av! (Värsta föreläsningen det blev...haha!)


0.75 pkt jäst

6  dl ljummet vatten

0.5 dl rapsolja

2  tsk salt

2-3 rivna morötter

2 msk flytande honung

1,5  dl rostade solrosfrön

1 dl pumpafrön

1,5 dl rågkross

6dl vetemjöl

8-9 dl rågmjöl

(Jag slängde ner ca 05,dl torkad frukt och pecannötter också, det blir så gott!)

 

 


 

Smula ner jästen och blanda med ljummet vatten. Blanda tillsammans med rivna morötter, honung, frön, salt och rågkross.

Tillsätt mjöl, lite i taget och blanda till en ganska lös deg.  Låt jäsa i ca 1 tim.

Tillsätt lite mer mjöl om det behövs (behövdes för mig!) och klicka sedan ut till frallor på bakplåtspapper. Blanda vatten med lite honung och pensla över bröden. Strö sedan över vad du känner för t.ex. havrekli, havregryn, frön osv. Låt jäsa ytterligare i ca 45-60 min.

Grädda i ugnen på 175 grader i ca 15-25min.

Tadaaaaa! Njut!

Kommentarer
Postat av: Sofia - ett bättre du

Mmmm, de där frallorna lät ju riktigt goda!

2012-03-20 @ 10:28:23
URL: http://ettbattredu.se/blogg
Postat av: SysterMalin

Kan lova att dom var!! Prova!

2012-03-20 @ 20:43:30
URL: http://systermalin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Låter gott:)

2012-03-21 @ 01:02:31
URL: http://endorfinkickar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback