Träna eller ej?

Publicerat: 2012-06-26 Kl: 06:08:03 | I kategori: Träning & Motivation

 
Det är ju verkligen så här det är. Inga genvägar, inga krusiduller, inga "jag borde", "jag önskar"...
Nej, utan träningen tar  dig till dina mål. Och DU måste ta dig till träningen.
Det är inte svårare än så. Ingen annan är du måste göra jobbet.
För min egen motivation använder jag mig av realistiska mål. Oftast handlar det om ett nytt lopp, fast det viktigaste att jag ska må bra. Att jag ska ha en god balans där lusten och orken tar mig framåt.

Vikten är sällan prioriterad, den kommer i så fall på köpet. Jag tror att jag skulle ha svårt för att hålla fokus och glöden om jag bara hade förbränning som mål. För de som har förbränning (för att dom vill, inte för att dom känner press från omvärlden) OCH strävar efter en god hälsa på insidan som drivkraft, tycker jag är ok.
 
Vi är ju så olika med vad vi själva vill med träningen, skapa därför dina egna mål.
Ta ingen annans- om du själv inte drivs av det.
Kanske ett mål bara kan vara att få in en regelbunden träning i vardagen? Börja äta 3 huvudmål samt mellanmål? Målet bör ju i alla fall vara greppbart.
Nu när Stockholm marathon är över, är mitt främsta mål att komma "tillbaka" i träningen igen.
Hitta lust, komma tillbaka i samma form, samt hitta en skön balans bland träning, mat, vila och det som jag tar mest tid just nu - mitt främsta fokus: jobbet.
Lycka till med era mål! 


Dessa ord tycker jag är inspirerande och talande!

 
 
Kommentarer
Postat av: Daniel Vilhelmsson

Bra skrivit.. Det jag märker ibland på gymmet är att målet för en del är att skaffa gymkort och att de inte vet vad de ska göra efter det.. Ofrast skaffar dom det då läkare eller annan person rekomenderar det.. Mitt mål är att äta bättre nu när jag kommer hem efter resan och börja träna för keb artic run..

Svar: Tack du. Var mest brainstorming som vanligt :) Men jag blir frustrerad ibland över situationer ser ut för en del. En del personer som jag hör har dåligt samvete eller gör saker inte för sig själv, utan för att andra gör det. Man ska se till sig själv! Jäklar va grymt att du ska ge dig på fjällmaran!!! Blir lite långpass ihop då! kram
SysterMalin

2012-06-26 @ 08:56:16
URL: http://physis.se
Postat av: Marcus

Och med dem orden tar jag mig ut på en löpartur ;)

Svar: Lysande! Hoppas det gick bra!! Go go goooo!
SysterMalin

2012-06-26 @ 13:06:20
Postat av: mammaspring

Otroligt fin blogg du har och inspirerande läsning!

Svar: Men tack snälla du!! Jätteroligt att höra!
SysterMalin

2012-06-26 @ 20:26:31
URL: http://mammaspring.blogspot.com
Postat av: Västgötskan

Sååå sant! :-)
Ingen annan gör jobbet åt en!

Svar: Nejdå. Visst är det så. Bara ut och slita själv är det som gäller! Hejja oss alla!!
SysterMalin

2012-06-26 @ 21:13:46
URL: http://rundarocksaenform.blogspot.com
Postat av: Sofia

Mm så är det. Jag börjar tröttna på orden "Duktig du är som tränar". Jag tränar inte för att vara duktig jag tränar för att jag vill och för att jag tycker det är roligt. Visst ibland är det kämpigt att ta sig dit och man kan själv känna sig "duktig" att man gjorde det. Men grejen är ju iallafall inte att andra ska tycka jag är duktig. Jag har ett mål att vara "i form" när jag fyller 25. Det är långt kvar och ett väldigt flummigt mål. Folk brukar fråga vad det innebär. Men jag kan oftast inte förklara, jag tror att jag kommer känna i hela kroppen när jag är framme. Det är det det handlar om känslan. :)

Svar: Håller helt med dig där. Ibland tycker även jag att frågan ställs som att man måste försvara sig på något vis. Och givetsvis, man bör bara träna för sin egen skull. Inte för att söka bekräftelse hos andra eller att vara duktig. Då är man ute på helt fel spår tycker jag. Men det är väl ett bra mål. Iform för dig kan ju innebära en massa saker. Flummigt för andra, men säkert inte för dig. Lyssna inte på andra! Ligger ofta avundsjuka bakom spydiga kommentarer. Tror också du kommer känna när du väl är framme- då har du säkert en balans. Lycka till :) kram
SysterMalin

2012-06-26 @ 21:24:36
URL: http://borninmay.blogg.se
Postat av: Anonym

Kunde inte hålla med mer! Jag brukar också motivera mig med att hur trött och omotiverad jag än känner mig inför ett träningspass så vet jag att det alltid känns bättre efteråt. Brukar ställa frågan till mig själv: Har det någon gång känts sämre efter ett träningspass än innan? Och hittills har svaret på den frågan alltid varit nej! Som svar på din fråga i min förra kommentar: jag jobbar på neonatalen på Karolinska sjukhuset sedan drygt 1.5 år. Innan var jag på neurokirurgen. Riktigt kul men annorlunda, när en patient kan väga omkring 800 gram... Ingen dag är ju den andra lik inom vården och man blir ju aldrig fullärd. Men det är det jag gillar. Det kommer gå toppen för dig också! Och tack igen för en härlig och positiv blogg. Du har en ny och trogen följare :)

Svar: Härligt Malin! Vi har mycket gemensamt :) Precis, oftast är det ren och sann glädje efteråt. Kanske inte fysiskt men psykiskt :) Spännande att du jobbar på neonatalavd! Måste vara väldigt utvecklande och otroligt givande. Härligt att du också har erfarenhet av avdelning, även fast din är spec-inriktad. Då kommer du väl känna igen dig när jag klagar över allt vad det innebär så här i början :) Tack så hemskt mycket. Är glad att du hittat hit och om jag kan inspirera dig blir jag ännu gladare! Ha en fin dag imorgon!!
SysterMalin

2012-06-26 @ 21:36:10
Postat av: Malin

Namnet försvann... Men kommentaren var från mig :)

Svar: Det går fort ibland :)
SysterMalin

2012-06-26 @ 21:36:51
Postat av: Petra

Det här med MÅL är ju viktigt som VI VET ;) haha

Svar: HAHAHAHAHAHAHAHAAAAA! Ja verkligen. Lika bra att fråga ALLA så att man vet. Även dom man inte känner. Vi tänker säkert "inte alls" på samma person.... Ses på fredag tokfia! TACK för de mumsiga muffinsarna igen sötis. Jättegoda! puss
SysterMalin

2012-06-26 @ 23:00:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback