Grekiska köttbullar

Publicerat: 2012-06-19 Kl: 15:53:00 | I kategori: Mat&Fika

Vänner, jag måste få tipsa om dessa goda köttbullar jag äter då och då. Smakar ljuvligt från medelhavet! 
Fungerar även att äta dom kalla, då jag har haft med dom på picknick med ex. tzatziki till. 
Hoppas ni tycker samma!


2pers:

200g Nötfärs
2 dl kokta linser
1 hackad liten gul lök
10 hackde gröna kärnfria oliver
1 ägg
3 msk havregryn (ev. mer)
3/4 dl vatten
2 pressade vitlöksklyftor
1msk tomatpuré
1 tsk oregano
1/2 tsk timjan
1/2 tsk svartpeppar
0,5-1 tsk salt


Blanda ihop alla ingredienser utom färsen i en skål, blanda väl. Tillsätt färs och rulla ihop till små bollar. 
Lägg köttbullarna på en ugnsplåt med bakplåtspapper, ringla över lite olja.
Stek dom i ugnen i 225 grader i ca 20 min.
Rör om lite då och då. Färdigt!!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback