Pajdeg med kesella

Publicerat: 2012-07-12 Kl: 10:12:03 | I kategori: Mat&Fika

Hejsvejs!
Här är man uppe med tuppen förstår ni. Jobbar samma pass idag, 14-22, så jag har förmiddagen på mig att fördriva. 
Har redan hunnit med och baka en matpaj, blev med kassler och fetaost. Får väl se till lunch om den blev godkänd...
Tänkte tipsa på en smalare variant av pajdeg - utan smör och med kesella!
Går inte att jämföra med en vanlig, men jag tycker att det blir gott i alla fall!
 
1 Pajskal:
 
1 dl kesella (jag använde 1%)
0,75 dl vatten
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl rågmjöl
salt
2 msk olivolja
 
 
Blanda allt utom mjölet till en smet. Tillsätt mjölet, lite i taget så att det inte blir klumpar. Det ska bli en hanterbar deg, använd mer mjöl om så behövs. Se bara till att den inte blir för torr!
Smörj en pajform och tryck ut degen med blöta händer (den blir lättare att forma då!). Nagga med en gaffel. (Har du tid, släng in den i frysen ca 15 min.)
Grädda i mitten av ugnen i ca 10-15 min, i 200 grader. Fyll sedan pajen med det du tycker om!!
 
 
Kommentarer
Postat av: Sofia

Låter gott! :)

Svar: Helt okej faktiskt! Du får prova en dag :)
SysterMalin

2012-07-12 @ 10:39:53
URL: http://borninmay.blogg.se
Postat av: KIKKI

Tack så mycket! :) Hoppas du får en fin dag!

Svar: Hoppas att du hade detsamma, att det ordnade sig tillslut!
SysterMalin

2012-07-12 @ 11:51:21
URL: http://kikkiiii.blogg.se
Postat av: Tweety

Detta recept snor jag med mig ;-) Bra att ha nu när man har tappat 18 kg. Kram

Svar: Varsågod! Lycka till! Och grattis till en grym viktnedgång!
SysterMalin

2012-07-18 @ 22:02:32
URL: http://tweety26.wordpress.com
Postat av: Cherie | Börja Spring

Detta ska jag testa :) Alltid kul med tips på lite nyttigare mat :D

Svar: Ja gör det! Är det gott är det alltid kul. Jag tycker helt klart att det funkar!
SysterMalin

2012-07-24 @ 00:10:02
URL: http://mammacherie.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback