Idag hade jag ordet

Publicerat: 2012-11-08 Kl: 21:19:39 | I kategori: Min dag

Idag har jag spenderat hela dagen i form av en utvecklingsdag/ konferens mellan högskolan, Csk (sjukhuset i Kristianstad) samt Karolinska Institutet i Stockholm.
Det var universitetsadjunkter, ssk, huvudhandledare, enhetschefer, forskare och personalvetare på plats, och jag :)
Där höll jag och en annan tjej, en föreläsning om hur det är komma ut som nyexaminerad sjuksköterska. Känslan av att stå på egna ben, själv bära allt ansvar och ta beslut och allt annat som innebär yrkesrollen som sjuksköterska.
Det gick jättebra! Var superroligt faktiskt!
Vi fick bra feedback efteråt, trots att vi kritiserade skolan lite...


Min egen erfarenhet av att vara ny i sin roll har bara varit positiv. Jag upplever inte den som skräckfull, hysteriskt stressig eller jobbig på något sätt.
En stor utmaning har det absolut varit!! Det säger jag inget om. Jag kan nog kanske varit lite mer lugn och förberedd med tanke på att jag jobbat som undersköterska innan.
Arbetet på akuten har jag haft enormt stor nytta av. Många av mina kursare hade ju aldrig jobbat innan, och det är klart att det blir ännu mer för dom.

I stressade situationer har jag ofta fullt fokus och strukturerad, i akuta lägen blir jag lugn men effektiv. Har ändå lätt för att ta en ledarroll och ta snabba beslut om det så skulle behövas.

Däremot kan jag ha sämre att deligera över arbetsuppgifter till mina undersköterskor eller be om hjälp från kollegor. Jag gör gärna ibland saker själv, och tycker inte om att ge order om saker som jag lika gärna skulle kunna göra... Men problemet är ju att man som ssk inte hinner göra allt, utan MÅSTE fördela arbetet. Om man inte gör det så sliter man otroligt mycket själv, jobbar övertid och är konstant stressad...
Detta har jag jobbat med och blivit mycket bättre på än när jag började.

Det har i alla fall varit en kanondag! En biobiljett fick vi, yey :) haha!

Imorgon är jag ledig, då blir det fikamys med Lena (och fastställa lite planer?!) för att sedan ha aw med bowling tillsammans med mitt gym.
Sov gott när det är dags kära ni!

Kram

Kommentarer
Postat av: Agnetha

Samma till dig.<3

Svar: kram!
SysterMalin

2012-11-08 @ 21:43:22
Postat av: Emelie Ev

Låter som en rolig dag! Att delegera ja... Utan tvekan en av de svåraste uppgifterna i ens arbete när man är nyfärdig. Tack och lov så inser man efter ett tag att man måste för annars blir det som du säger, konstant övertid och stress! :( Kram

Svar: Eller hur. Det börjar bli bättre. Det kommer och andra sidan till en gräns då man inte har något val :) nej men allvarligt, så jobbar jag på det! Ska väl bli en hårding som du en dag :) kram
SysterMalin

2012-11-12 @ 19:26:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback