Rostad Müsli

Publicerat: 2012-07-05 Kl: 21:50:24 | I kategori: Mat&Fika

3 dl rågflingor
2 dl fiberhavregryn
1,5 dl valfria nötter (jag hade mandel, hasselnötter och valnötter hemma)
1,5 dl torrostade solroskärnor
0,5 dl riven kokos
1 dl pumpakärnor
(0,5 dl rårörsocker- kan uteslutas. Jag brukar hoppa det!)
1,5 - 2 dl vatten
3 msk rapsolja 
1 dl torkade fikon
1 dl torkade aprikoser
Pudra ev. över lite kanel och kardemumma.
 
Hacka nötterna grovt, blanda samman alla torra ingredienser utom frukten i en stor skål.
Stänk i vatten och olja jämt fördelat över blandningen. "Tryck ihop" och strössla ut på ett bakplåtspapper i en ugnsplåt med hög kant. 
Grädda i ugnen i ca 20-30 min på 200 grader- rör om regelbundet, så det blir jämt rostat.
Låt svalna och blanda sist i torkad frukt, som du klippt i lagom stora bitar.
(För de som vill ha mer smak, pudra gärna över kanel och kardemumma, när det svalnat.)
Förvara i en tätförsluten burk. 
Ät med fil eller youghurt, skivad över frukt eller bär. 
 
Som vanligt har jag inget recept, men skrev faktiskt ned vad jag hade i denna gång :)
Försvinnande god om ni frågar mig.
Jag gör den osötad, tycker att den blir söt ändå med frukt i.
Hoppas ni gillar den också!!!
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Camilla - Millasträning

Inget slår egen müsli, gjorde de första gången i höstas och kommer aldrig köpa färdig igen! Om du ute har testat så är mitt tips pepparkakskrydda, riktigt gott-:) Passar kanske bättre till jul men ändå;)

Svar: Jag håller helt med! Vilken skillad, och som alltid- man vet vad som är i. Ännu bättre :) Tack för tipset, givet nästa gång jag gör. Älskar den smaken! Funkar alltid :)
SysterMalin

2012-07-06 @ 01:25:31
URL: http://millastraning.blogg.se
Postat av: Jojo

Nämen! Jag som precis handlat hem alla de där ingredienserna för att göra en egen sommarmusli, och så har du skrivit recept på det. Perfekt timing!
Kul och fin blogg du har. Jag följer dig ska du veta..!
Kramar Johanna

Svar: Tjeeeeenae vännen! Men så passande :) Tack snälla du, då blir jag glad!
Åh, ska försöka komma hem till yran. Kämpar med ledighet. Vill så gärna ses! Annars får vi styra upp det på annat sätt. Hälsa mannen! KRAM
SysterMalin

2012-07-06 @ 16:59:57
URL: http://hippocampus.webblogg.se
Postat av: Sanna

Det låter supergott! Är tokig i kanel :)

Svar: Samma här! Överproducerar jämt :)
SysterMalin

2012-07-06 @ 22:37:04
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Cherie Mårtensson - Mamma till Emma

Låter gott, så nu har jag skrivit ut receptet och sparar tills när det där dags att fylla på med müsli :)

Svar: Jag tycker mycket om den i alla fall. Hör gärna av dig när du provat, så får jag höra om du gillade det!
SysterMalin

2012-07-09 @ 17:40:27
URL: http://mammacherie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback