Protein- & Energibar

Publicerat: 2012-05-29 Kl: 19:44:45 | I kategori: Mat&Fika

Nu så här i Marathon-tider, ska man ju äta lite mer energi. Det brukar rekommenderas att de sista dagarna äta någon energi/proteinbar då och då. Ni som känner mig vet att jag inte är något stort fan av industriella produkter, som färdiga barer eller pulver. Jag vill helst veta vad jag får i mig, även fast jag kan äta någon om det inte finns nått annat att tillgå.
Det kan väl inte vara så svårt att göra egna, tänkte jag? Och NEJ, det var det inte alls. Verkligen inte.
Kollade runt lite, och bestämde mig för att slänga ihop det jag gillar ungefär....
Tror att detta är ungefär vad jag hade i:
PROTEIN/ ENERGIBAR:
Havregryn ca 2-3 dl
0,5 dl Kokosflingor
0,5 dl krossade linfrön
0,5 dl solroskärnor
1 dl mandel
1 dl hasselnötter
1 dl cashewnötter
kanel & kardemumma, efter eget tycke.
Några matskedar jordnötssmör
1-2 mosade banan
3 äggvitor
Mosa bananen och blanda med äggvita. Hacka nötterna och blanda detta med övriga ingredienser. Häll allt i samma skål och blanda väl. Forma till en stor rektangulär kaka på ett bakplåt.
Grädda i 175 grader i ca 15-20 min.
Låt svalna och skär sedan i lagom stora bitar. Om man vill kan man ju toppa de med blandade frön, kokos osv., innan  man gräddar dom. Jag doppade även några i 85 % choklad. MUMS!
Frys in och ta fram när du vill :)
Lycka till!!
Kommentarer
Postat av: Sanna

De såg jättegoda ut måste jag säga! Gillar den avslutande touchen med chokladen.

2012-05-29 @ 20:37:12
URL: http://engnuttasocker.blogg.se/
Postat av: SysterMalin

Och du...det var dom :) Var ju tvungen att prova såklart! Bra mellanmål dessutom! Hoppas du har en fin kväll!

2012-05-29 @ 22:13:23
URL: http://systermalin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det var här jag skulle kommentera:-)

Åh så gott, detta är precis vad jag behöver när jag har tränat eller innan, eller bara som ett mellanmål! Måste genast pröva!

2012-05-31 @ 22:53:05
Postat av: Yasmine



Åh så gott, detta är precis vad jag behöver när jag har tränat eller innan, eller bara som ett mellanmål! Måste genast pröva!

2012-05-31 @ 22:54:57
URL: http://mammaochamelia.wordpresd.com
Postat av: SysterMalin

Jaha :) som sagt, sprängfyllda med nyttigheter, antioxidanter, vitaminer och fibrer. Inga tillsatser som i färdiga barer. Bara att äta med gott samvete. Jag förvarar lite i frysen och tar fram då

Och då. Stoppa gärna i lite torkad frukt med om du gillar det! Lycka till!

2012-05-31 @ 23:23:47
URL: http://systermalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback