Kikärtsbiffar

Publicerat: 2012-05-16 Kl: 11:10:00 | I kategori: Mat&Fika

God man gillar jag. Enkel mat gillar jag. Snabbt tillagad mat gillar jag. Dessa kikärtsbiffar faller mig alltså i smaken på många sätt! Snabbt, enkelt och gott :) Prova!!
4 portioner:

2 burkar kikärtor
1 gul lök (eller en bit purjolök som jag tog!)
1-2 vitlöksklyftor
2 msk persilja
1 msk maizena
1 ägg
salt och peppar
Skölj kikärterna väl och låt rinna av. Skala och hacka lök och vitlök fint.
Mosa sedan kikärter, lök, vitlök och persilja i matberedare.
Blanda med salt, peppar, majsstärkelse och ägg till en smet. Forma bollar och platta ut till biffar, 1 cm tjocka.
Stek i smör 2–3 minuter per sida på medelvärme.
Jag gjorde egen tzatziki och ugnsrostade rotfrukoter/ potatis till mina. MUMS!
Kan tillägga att det inte blev något mästervärk precis, det blev väl något "biff", annars föll de sönder lite... men äh det var gott! :)

Jag har nu även lagt till en ny kategori "Mat&Fika", för att ha recepten samlade och för att det ska bli lättare att hitta för er. Om det nu skulle vara så att ni vill göra något igen eller inspireras av något :)
Ät på vänner!
Kommentarer
Postat av: Emelie Ev

Haha! Det finns fler Emelie E än jag alltså. Får snart hitta på ngt annat namn :)

Vilken bra kategori! Där kommer jag säkerligen få tips och hitta inspiration! Som du vet så har jag mkt funderingar kring det där med maten! Har en liten fråga nu direkt faktiskt: vad tycker du är bäst att fylla på med efter träning?

Hoppas du får en härlig helg!

Kram

2012-05-16 @ 16:01:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback